Leksjon 14: Avansert stimuluskontroll

Leksjon 14: Avansert stimuluskontroll

La oss ta litt kjapp repetisjon om stimuluskontroll før vi kommer til dagens tips:

0. Form fram adferd X frivillig (til flyt-nivå)

1. Gi signalet samtidig som adferd X utføres frivillig

2. Gi signalet like før adferd X utføres frivillig

3. Test signalet i gradvis vanskeligere situasjoner (men forsterk fortsatt når atferden tilbys frivillig også)

4. Forsterk kun når adferd X skjer etter at du har gitt signalet (og shape hunden til å vente gradvis lenger på signalet)

5. Gi signal for Y (eller «tullekommandoer») og ikke forsterk hvis hunden utfører adferd X (gi deretter signal for adferd X og forsterk).

(Repeter gjerne leksjon nr. 6 hvis du har glemt alt om stimuluskontroll.)

I det siste har jeg jobbet endel med trinn 5 med Kira, og ville bare dele et tips som gjør dette trinnet mye enklere: Start denne treningen med signalet «værsågod» til matskål/godbitskål (eller en annen belønning). 

Fordelen med dette er at å gå til matskål/belønning er en atferd som alle kan, som knapt kan bli enklere, og dermed er nesten (ikke helt!) umulig å ødelegge. Lær hunden å vente på «værsågod» mens du sier «kjøttkake», «juletre», «ryggsekk», «vilma» osv. Varier hvor mange ord du sier før det riktige ordet («værsågod») kommer.

Det er veldig interessant å se hvor kjapt endel hunder tar dette konseptet. Jeg husker spesielt godt et kurs der vi testet dette med en hund som var veldig godt trent på mange forskjellige atferder, men som helt manglet ferdigheten å kunne skille på ordene. Men etter å ha kjørt denne øvelsen med godbitskål, kunne vi kjøre samme opplegg på øvelsen hopp over hinder (der hunden tidligere nesten hadde tyvstartet når eieren trakk pusten), og hunden kjente igjen opplegget og tok det umiddelbart. For hver atferd man har kjørt alle stimuluskontrolltrinnene, jo lettere blir den neste.

Når du tester dette med øvelser som innkalling, apportering, hopp over hinder osv, kan det være greit å starte på kort avstand slik at det koster lite om hunden gjør en feil eller to. Men viktigst av alt er at hunden kan atferden og reagerer bra på det riktige signalet før du begynner å introdusere «tullesignaler».

På trinn 5 er det heller ikke bare «tullesignaler» hunden skal lære å skille fra det riktige signalet. Du kan også veksle mellom å gi signal for atferd X og signal for atferd Y og Z (som du allerede har kvalitetssikret med tullekommandoer). Bare øk vanskelighetsgraden gradvis, og hold deg til 80%-regelen her også (eller gjerne 90-95% hvis du greier det)!

Hvis du trener dette bra skal du se at reaksjonen på det riktige signalet faktisk blir sterkere og raskere. Hvis du ser nøling på det riktige signalet etter å ha testet med tullesignaler gjør du et eller annet feil (eller kanskje atferden/signalet ikke var flytende nok til å begynne med dette trinnet ennå).

Lykke til med stimuluskontrolltreningen – og ikke glem å veksle med å kjøre økter der du forsterker at den samme atferden blir tilbudt frivillig også! 🙂

For å lære mer om stimuluskontroll kan du se kapittel 10, 28 og 29 i boka Lydighetstrening i teori og praksis.

underskriftCK-ME


 

Om forfatterne

Epostkurset er laget av Canis-gründerne Morten Egtvedt og Cecilie Køste, hovedinstruktører for Canis Hundeskole og forfattere av bøkene