Forandringens kunst

Forandringens kunst

Du har altså begynt med klikkertrening. Selvfølgelig er du svært entusiastisk. Du vil at folk rundt deg skal slutte å bruke metoder basert på straff og begynne å klikke isteden.

Tekst: Karen Pryor

Så du introduserer klikkeren i hundeklubben eller skolen din eller hvor det nå er du bruker den. Og tenk; ikke bare motsetter folk seg forandringen, men de blir sinte på deg. Hva gjør du nå? Her er en biologs perspektiv på det å gjennomføre forandringer.

 

Det folk gjør når du forsøker å innføre en forandring (i kronologisk rekkefølge)

  • Ignorerer deg
  • Later som om de er enige, men gjør i virkeligheten ingenting
  • Gjør motstand; forsinker og/eller hindrer deg. Angriper deg åpenlyst (den farlige fasen, men også et tegn på at forandringen er i gang)
  • Absorberer
  • Bruker
  • Tar æren for. Prøver å overbevise andre

 

Det folk sier når de er i ferd med å godta forandringen:

  • «Dette virker kanskje for din populasjon, men ikke for min.» (absorberer)
  • «Jeg kan bruke det, men ikke til noe viktig.» (absorberer og bruker)
  • «Noen av mine folk kan bruke det hvis de synes de må.» (bruker)
  • «Å jada, vi har drevet med det i årevis, det er riktig effektivt.» (bruker og tar æren for)
  • «Vi har funnet fram til et helt utrolig opplegg, dere burde prøve det.» (tar æren for og prøver å overbevise andre)

 

Hvordan den som starter forandringer kan reagere på en hensiktsmessig måte:

  • Når de ignorerer deg, finn allierte og stå på.
  • Ikke la deg snakke etter munnen. Finn allierte og stå på.
  • Møt motstand med standhaftighet. Beveg deg rundt motstanden; forsøk andre muligheter.
  • Stadiet med åpenlyst angrep er en følsom periode. Man kan for eksempel miste jobben. Hold en lav profil, men vær standhaftig.
  • Ikke ta angrepene personlig, selv om de er personangrep. Angrep er informasjon; det forteller deg:
    a) Du er på vei: forandringen ER i gang, og forårsaker ekstinksjonsindusert aggresjon like før den gamle atferden dør ut. b) Angriperen din er redd. Føl med ham/henne. c) Angriperen din tror fremdeles at aversiver er virkningsfulle.
  • Absorbere og bruke: dette stadiet kan vare i et år eller lenger. Oppretthold et generøst forsterkningsskjema.
  • Tar de på seg æren for ideen din? For all del, la dem gjøre det; målet ditt er endring. Ære er en billig forsterker og folk som vil ha det får aldri nok. Gi det vekk i bøtter og spann.
  • Forsøker de å spre de nye ideene? Fint. Hvis du vil prøve å forandre noe annet, har du nå nye allierte.

 

Karen Pryor, november 1998 Med takk til «A Good Birth, a Safe Birth», D. Korte and R. Scaer, Bantam Books, 1984.